Klantcontact is heel erg belangrijk en steeds meer bedrijven zorgen dat het klantcontact zo uitstekend mogelijk is omdat dit voor klanten erg belangrijk is. Toch is er een interessante ontwikkeling gaande, enerzijds moet klantcontact namelijk persoonlijk zijn en anderzijds heel efficiënt. Bij efficiënt klantcontact kan je denken aan live chats op de website van een bedrijf en de opkomst van de geautomatiseerde chatbots. Dat bedrijven zoeken naar deze automatisering is wel te begrijpen, omdat de chatbots bekend staan om hun snelheid en efficiëntie. Zonder tussenkomst van een servicemedewerker kan dan de klant dan antwoord krijgen op zijn of haar vraag.

De chatbots zijn erg handig en het werkt snel, maar uit onderzoek onder Amerikaanse consumenten is gebleken dat 83 procent nog wel behoefte heeft aan menselijk contact. 77 procent gaf aan dat zij advies over een bepaald product liever kregen van een mens dan van een computersysteem en daaruit blijkt wel dat in veel gevallen persoonlijk contact zeker boven snelheid gaat. Je kan de klanten altijd nog telefonisch te woord staan, want ook hierbij hebben de klanten niet te maken met een computer die hen advies geeft. Als je hier weinig tijd voor hebt, dan is het zeker verstandig om een telefoondienst in te schakelen. De chatbots hoef je natuurlijk niet helemaal te verwijderen, dit kan je laten staan voor de mensen die daar behoefte aan hebben, ze werken namelijk erg efficiënt. Voor de mensen die behoefte hebben aan persoonlijk contact is het van belang dat je bereikbaar bent en dat kan met behulp van een telefoonservice. Zorg dat je de klanten dan wel goed behandeld, want anders is er een grote kans dat zij ontevreden worden en overstappen naar een concurrent. Klantcontact heeft namelijk ook te maken met de klanttevredenheid en ook dat is een erg belangrijk punt voor bedrijven.

http://bizziphone.com